Greenkeeperaktuellt

Golfsäsongen 2010 böjar närma sig sitt slut. Det känns som om har haft en framgångsrik säsong på Gripsholms Golfklubb. Vi fortsatte arbetet med att förbättra kvalitén på våra spelytor. Vi började i våras med att installera en hel del ny bevattningsutrustning, vi kopplade in en nivåventil så att vi kan kontrollera vattennivåerna i vattenhindren på hål 10, 11 och 15. Vi har även lagt ny bevattning på de böljande kullarna bakom 9:ans green för att få en finare bakgrund på hålet. Vi fyllde igen vägen på hål 15:s  fairway, som vi kommer att klippa ned på våren för att ansluta de två fairways tillsammans.

En ny röd tee på hål nummer 3 byggdes och kommer att vara redo för spel när vi öppnar till våren, och grunden till en ny tee på hål 11 byggdes, den kommer att täcka cementen där den gamla sanddepån låg. Vi kommer att jobba med den tee när ekonomin tillåter det. Huvuddelen av tee är klar, den behöver bara bevattning, en såbäddsmix och frö.

Vi har fått bättre träningsmöjligheter på golfbanan i år. Vi har satsat mycket på att förbättra villkoren i bunkrar och greener på korthålsbanan. Vi byggde ett förråd som innehåller mycket av den utrustning som används vid utbildningar och verksamheten på klubben. En ny chippinggreen byggdes för att ytterligare förstora träningsanläggningen. Vi har en liten justering att göra med greenen för den nedre platån har problem med dräneringen. Problemet är högt prioriterat, det är en ganska enkel lösning och vi kommer att åtgärda det så fort som möjligt .

Vi arbetar fortfarande med vårt "Thatch" problem. Vi fortsätter att lufta greenerna med ihåliga pinnar med en bredd av 16mm, och ett djup på cirka 90 till 100 mm. Vi fyller dessa hål med dressand, och gräsets aggressivitet gör att det fort växer över hålen. Jag ser en positiv effekt av detta underhåll. Innan vi inledde denna process var det översta lagret av grönt gräs, under var ett lager av röd "Thatch" mellan 63 och 75 mm tjock. Thatch kan enkelt beskrivas som ett lager av döda , icke nedbrutet material.  Universitet rekommenderar att man högst ska ha ett lager på högst 12mm om man har mer börjar problemen. Under detta lager på greenerna, hittade jag ingen rottillväxt. Det betyder att rötterna som vi hade, växte bara inuti detta Thatchlager och det kan leda till en mängd andra problem. Efter att vi startat denna luftningsprocess, märkte jag att rötterna sträckte sig ner cirka 40 till 50 mm från botten av Thatchlagret. Vid varje luftningsprocess och med de pinnarna och hastigheten vi kör i tar vi bort cirka 15% av greenytan (Thatch lager). Vid varje luftningsprocess, märker jag att det blir mer och mer rottillväxt. Jag inser att våra golfare och gäster tycker att detta underhåll är irriterande, men det är något som måste göras innan tillståndet tar ytterligare ett steg till det sämre. Jag planerar att öka antalet gånger att göra detta nästa år. Planen är att göra det midsommarveckan och sedan igen senare under säsongen runt vecka 32.

Vi kommer att bygga upp vinterbanan och den kommer att vara annorlunda än den varit de senaste säsongerna. Vi kommer att använda nummer 8 som första hål och fortsätta vidare till hål 18.

Vi har vårt vanliga vinterarbete att göra. En hel del arbete med

maskinrenovering på några av de äldre maskiner samt normal service och underhåll på varje maskin och utrustningen vi har. Jag är säker på att alla är medvetna om att maskinparken vi har, är mycket viktig för oss och vårat jobb till nästa säsong. Utrustning vi har är inte billig , så vi gör vad vi måste för att hålla allt i topptrim!

Till slut, om någon har några frågor eller synpunkter på något, kontakta mig gärna på:   greenkeeper@gripsholmsgk.se

MVH Jared

Datum: 2010-10-26 17:01