Årets handicaprevision är nu avslutad

Årets handicaprevision är nu avslutad.

Nu har vi gjort alla enskilda handicapändringar för året. Höjningarna har gjorts automatiskt från GiT och sänkningarna har vi diskuterat i handicapkommittén. Vi beslöt att följa förslaget fullt ut. Det innebär att 24 medlemmar har fått en sänkning med ett eller två slag. Förändringen har förts in i GiT och ni som har fått ändrade handicap har fått ett mail från GiT.

Rapporten över medlemmars handicap omfattar 659 personer. Av dessa var 408 inte med i justeringen, de hade alltså färre än 8 rundor registrerade 2015/2016. 168 medlemmar har inte fått någon ändring medan 48 blivit höda och 24 blivit sänkta. GiT räknar ut ett förslag som baseras på antalet registrerade rundor och den poäng som registrerats och sen jämförs medianvärdet med den fiktiva europeiska medelgolfaren och har man spelat bättre blir man sänkt och spelar man sämre blir man höjd.

En korrekt handicapsatt spelare i hcp grupp 1 (plus - 4.4) spelar omkring 35 % av sina rundor på eller under sitt handicap medan en spelare i hcp grupp 4 (18.5-26.4) bara spelar 10 % av sina rundor på eller under sitt handicap. Ju fler rundor man registrerar, antingen som föranmälda sällskapsrundor eller som tävlingsrundor, desto bättre överensstämmer handicap med spelstandard. Antingen markerar man i GiT innan rundan eller så säger man till på första tee och sen för man in rundans poäng. Det är enkelt att göra och det går fort. Om man bara registrerar rundor med höga poäng eller bara rundor med låga poäng får man fel handicap i förhållande till sin spelstandard.

Vi uppmanar alla spelare att registrera så många rundor som möjligt under 2017.

Regel- och handicapkommittén på Gripsholms Golfklubb

Kenta Lanz, Christina Pernvi och Claes Persson