Handicaprevision

Nu har handikappkommittén gjort årets handicaprevision. Alla som fått ändringar i handicap har fått information och ändringarna är införda i GIT.

Det är klubbens ansvar att revidera medlemmarnas exakta handicap där det finns tillräckligt många registrerade rundor som underlag. Bara de spelare som har minst åtta rundor registrerade under 2012 och 2013 anses ha underlag för den årliga revisionen. Vi har följt den rapport som finns i GIT där de spelare som har minst åtta registrerade rundor jämförs med ett europeiskt genomsnitt och föreslås ett ändrat handicap om resultaten avviker med mer än 3 från detta genomsnitt, antingen uppåt eller nedåt.

Spelare som har registrerat tillräckligt antal rundor får naturligtvis ett mera rättvisande handicap precis som CBA-beräkningarna kommande tävlingssäsong blir mer korrekta om de som tävlar har ett mera rättvisande handicap.

I år fanns det 683 medlemmar med på listan som skall innehålla alla medlemmar förutom dem med klubbhandicap. 74 av dessa har fått ändrat handicap. 41 har fått en höjning och 33 en sänkning.

Av de 683 medlemmarna som är med på listan har 314 Exakt Tävlingshandikapp. Om man registrerar minst fyra rundor under ett år får man Exakt Tävlingshandikapp för nästa år och får då delta i tävlingar med möjlighet att komma med på resultatlistan och kunna få pris. I lagtävlingar måste alla spelarna i laget ha Tävlingshandikapp. Så snart man registrerat tre rundor under innevarande år får man Tävlingshandikapp för det året. Man måste naturligtvis inte tävla, men ju fler rundor man registrerar desto mera rättvisande blir handicappet och det är ju bra även för sällskapsrundor.

Vi önskar alla en fantastisk golfsäsong för 2014 och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan vädret tillåter att vår bana kan öppna.

Gripsholms Golfklubbs Handikappkommitté

Kenta Lanz/Christina Pernvi och Claes Persson